Home sweet home - Reisverslag uit Sint Pancras, Nederland van Fleur en Chai - WaarBenJij.nu Home sweet home - Reisverslag uit Sint Pancras, Nederland van Fleur en Chai - WaarBenJij.nu

Home sweet home

Blijf op de hoogte en volg Fleur en Chai

22 November 2013 | Nederland, Sint Pancras

We zijn alweer bijna een week thuis, en nu eindelijk er aan toe gekomen om een afsluitend stukje te schrijven. We hebben de laatste dagen in Bangkok nog genoeg meegemaakt.

We komen donderdag 14 november na 3uur rijden om 13uur aan in Bangkok. We slapen in hetzelfde hotel als onze eerste dagen in Bangkok, de bellboy komt enthousiast naar ons toe en vraagt hoe onze reis was en waar we allemaal zijn geweest.
We gaan met de taxi naar het drukke gedeelte van Bangkok: Siam. We gaan naar een super groot winkelcentrum: MBK (3 keer zo groot als de Bijenkorf). Hierna lopen we een stuk door Siam, we zien een paar mensen met fluitjes? en komen op een lokale markt terecht. Ze verkopen hier gefrituurde kakkerlakken, sprinkhanen e.d., brrr wat vies. We kijken onze ogen uit. We lopen verder en lopen een park in waar veel jongeren bezig zijn met hun sport. Jongens zijn een potje aan het voetballen, 5 meisjes zijn aan het dansen terwijl iemand het filmt, veel mensen zijn aan het hardlopen (lekker in die hitte!) en we zien kleine kinderen thai boxen.
We gaan terug naar de Riverside en proberen een taxi te regelen, iedereen doet moeilijk en terwijl Chai nog half met zijn hoofd in de taxi hangt rijden ze al weg. Wat een moeilijk gedoe! We snappen er niks van waarom ze zo moeilijk doen, maar als we eindelijk in een taxi zitten en een uur moeten rijden naar de Riverside (wat normaal 15min is), snappen we waarom taxi chauffeurs hier geen zin in hebben.
's Avonds gaan we naar een hippe bazaar: Asiatique. We zijn alweer optijd terug in het hotel, Chai is een beetje ziek. Deze reis is ook niet niks voor Chai.

Vrijdag 15 november.
We gaan na het ontbijt naar Dusit Zoo, een tropische dierentuin wat vroeger de tuin van de Koning was. Als we bijna bij de dierentuin zijn zien we veel ME, politie en leger mannen. Alles is afgezet met prikkeldraad, om de 100meter staat een leger mannetje met geweer en alle winkels zijn dicht. We vragen diverse mensen wat er aan de hand is, maar het enige wat ze zeggen is: "Aah yes haha" "yes politie". Hmmm, weer niks wijzer.
De dierentuin is prachtig en ze hebben de mooiste dieren, maar toch voelen we ons niet veilig. In de dierentuin zitten ook op een aantal plekken politie. 's Middags gaan we weer verder, langs alle ME en politie lopen we naar de weg. Iedereen lacht vriendelijk en wij snappen er niks van. Langs de weg rijden alle taxi's als een gek voorbij, dit klopt niet!! Alle winkels zijn dicht en we zien bijna niemand op straat. We hebben toch nog een tuctuc kunnen regelen en die rijdt als een gek de buurt uit. We gaan naar China Town, hier is geen politie te zien. We gaan even wat drinken en gaan maar googlen, je moet toch wat als niemand je vragen begrijpt. GEVONDEN! Demonstraties tegen de amnestiewet... 3 jaar geleden waren ook demonstraties in Bangkok, met bloederige afloop: 80 doden. Voor alsnog verlopen de demonstraties vredig, maar ze zijn voorbereid op het ergste.
En die fluitjes die we de dag ervoor hebben gezien in Siam zijn vanwege de demonstraties. Met legers mensen blazen ze tegelijk op hun fluitjes.
We zijn weer op de hoogte en gaan maar niet meer naar de buurt van de demonstraties: Siam en richting Dusit Zoo.
China Town is groot! Taxi's prakken zich door de krapste en drukste straatjes, ongelofelijk. En wat verkopen ze een hoop troep, nu weten we waar de spullen van de action vandaan komt.
Na het bezoek aan China Town gaan we naar een grote tempel. We lopen rond op onze blote voeten, met schoenen in een tempel lopen is respectloos. Maar Chai zijn t shirt is ook niet echt gepast (lees: een half naakte vrouw), de tempel stond ook niet echt op onze planning. Gelukkig is het rustig en komen we alleen nog een toerist en een monnik tegen. De monnik keek snel weg, ik begrijp nu waarom.

We gaan 's avonds met de boot naar Asiatique. 17november is het Loi Krathong: het Thaise feest van het licht wat met volle maan wordt gevierd. De voorbereidingen zijn in volle gang en we zien een parade van verlichte boten voorbij komen, het zijn hele kunstwerken. Geweldig om te zien, en jammer dat wij er niet zijn met de officiële Loi Krathong dag, dit hadden we graag mee willen maken.

Zaterdag 16 november.
Met 6 kilo bagage overgewicht en 10 kilo ervaring rijker stappen we het vliegtuig in naar Amsterdam. Na 11uur vliegen (weinig wind, dus we vliegen 2 uur sneller) landen we op Schiphol. Als we de bagagehal in lopen zie ik mijn ouders voor het raam staan!! Dat is een leuk welkom!

En nu inmiddels bijna weer een week thuis en weer aan het werk. We genieten nog steeds na van onze geweldige reis, en dat zal voorlopig zo blijven.

Bedankt voor jullie interesse en lieve, leuke reacties op onze verhalen, dit vinden wij super leuk.

Liefs Chai en Fleur

Wist je...
...dat we gereisd hebben middels: binnenlandse vlucht, veerboot, boot taxi, speedboot, bus, taxi, VIP mini bus, tuctuc en heel veel lopen.
...dat we op 6 plekken in (zuid) Thailand zijn geweest.
...dat we in 5 verschillende hotels hebben geslapen en in een villa.
...dat we geen 1 keer de koffer hebben uitgepakt.
...dat Chai 's morgens rijst en kip/beef of noedelsoep eet.
...dat Fleur 9 van de 10 keer droog brood met jam at 's morgens, in Azië eten ze geen brood en kennen ze blijkbaar alleen jam.
...dat we lek zijn gestoken door de muggen/vliegen.
...dat slapen zonder airco een ramp is.
...dat het (s avonds) niet onder de 30 graden is geweest.
...dat we 3 tropische regenbuien hebben gehad.
...dat we nog geprobeerd hebben af te spreken met Jimmy, Chai zijn jeugdvriend uit Nederland. Jimmy is 10jaar geleden terug gegaan naar Thailand omdat hij het leger in moest. Het is jammer genoeg niet gelukt om af te spreken, Jimmy woont in het noorden (12uur reizen) en kon geen vrij krijgen van zijn werk.
...dat het nu hoogseizoen is in Thailand.
...dat we heel veel leuke, lieve en grappige mensen hebben ontmoet van allerlei nationaliteiten (voornamelijk Thais).
...dat we veel te veel hebben gekocht en hierdoor 6kg overgewicht hadden in onze koffers.
...dat we blij waren dat we weer in ons eigen bedje lagen na een lange vliegreis.

...en dat we zeker weten nog een keer terug gaan naar Thailand!!!!!!! Wat een geweldig mooi en leuk land met vriendelijke mensen. Het klopt echt wat ze zeggen...

Thailand, het land van de glimlach!

• 29 November 2013 - 23:32

Frank:

Hoi chai en fleur. Fleur wat heb je weer een leuk verhaal als afsluiting geschreven. Ik heb genoten van je verhalen. Gelukkig zijn jullie weer veilig terug in Nederland en hebben jullie een onvergetelijke mooie vakantie gehad. Werkse maar weer hier in dit koude land en we spreken elkaar binnenkort wel een keer. Groetjes Anja en Frank.